• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Har fått anmärkning hos KF

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 450
Poäng
8 917
Varför skrev du på ett betalningsföreläggande ifrån KFM :( ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

jonathan55

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Augusti 2018
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Påminner om mig själv, jag fick min första anmärkning på 1.500kr när jag inte visste bättre.
Det var starten på vad som blev mitt helvete.

Jag insåg inte vad en anmärkning ställde till med när jag 18 år och de där 1.500kr skickade mig in i en väldigt destruktiv värld som bland annat föll ut i flera självmordsförsök, spelberoende, brott och straff, förstörda relationer, total isolering samt ett skuldberg på flera hundra tusentals kronor då jag spårade ur och tog alla möjliga skitlån, gjorde brott m.m då jag blev arg över att man alltid blev nekad överallt. Vad jag än ville göra fick jag en spottloska i ansiktet, tyvärr du har en anmärkning.
Ingen lägenhet, ingen hyrbil, inga seriösa lån, ingen mobil, överallt bara nej nej nej för ett misstag.

Först idag 15 år senare är jag en vanlig svensson igen men det kostade mig i princip 10-15 år av mitt liv då jag spårade ur.

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig skrivit på det där förläggandet från kronofogden och löst fram pengar på något sätt.

Att vara prickad i tre år hos kf är 100 resor sämre än att vara dömd för brott.
Det är sjukt men så är det. Talar från gedigen erfarenhet.

Mina brott påverkar mig ingenting och har aldrig gjort mer än att jag fått kämpa bort samhällstjänst men en anmärkning i 3 år är otroligt kännbart och för en sån skitsumma vill man nästan ta sitt liv när man inser vad man gjort.

Det är ingenting som fått mig att må så dåligt när jag insåg konsekvenserna av min första betalningsanmärkning jag fick som 18 åring. När jag insåg att mitt liv precis skulle börja med flytt och allt så blev jag helt körd när jag fick pricken.

Jag skulle begå brottsliga handlingar 365 dagar om året före att riskera en betalningsanmärkning. Straffet kommer aldrig bli hårdare än att vara prickad i 3 år hos kf. Speciellt inte om man tidigare är ostraffad.

Jag lider med dig. Jag hoppas att det går bra för dig ändå.
 
Senast ändrad:

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
376
Mottagna reaktioner
171
Poäng
347
"Mina brott påverkar mig ingenting och har aldrig gjort mer än att jag fått kämpa bort samhällstjänst men en anmärkning i 3 år är otroligt kännbart och för en sån skitsumma vill man nästan ta sitt liv när man inser vad man gjort.

Det är ingenting som fått mig att må så dåligt när jag insåg konsekvenserna av min första betalningsanmärkning jag fick som 18 åring. När jag insåg att mitt liv precis skulle börja med flytt och allt så blev jag helt körd när jag fick pricken.

Jag skulle begå brottsliga handlingar 365 dagar om året före att riskera en betalningsanmärkning. Straffet kommer aldrig bli hårdare än att vara prickad i 3 år hos kf. Speciellt inte om man tidigare är ostraffad.

Jag lider med dig. Jag hoppas att det går bra för dig ändå.



Detta bevisar ju bara hur otroligt omogen ens hjärna kan vara. Att du vart helt kört pga pricken och att du att hellre skulle begå brottsliga handlingar än att riskera en betalningsanmärkning är ju rent löjligt och och visar ju bara på vilka mästare vi människor kan vara på att komma på bortförklaringar till varför vi beter oss som idioter. För mig var det snarare tvärtom, betalningsanmärkningen gjorde att jag fick upp en insikt om varför jag inte längre var berättigad att ta lån med mera och vart i slutänden en bra ekonomiska läxa som gjorde att jag sedan kunde ändra ett tidigare destruktivt ekonomisk beteende till ett mycket bättre ansvarsfullt beteende. Visst det kan vara kämpiga 3 år och det är enkelt att tycka synd om sig själv, men tacklar men det på rätt sätt så kommer man ut starkare ur situationen och förhoppningsvis många erfarenheter rikare vilket leder till bättre beslut i framtiden.
 
Senast ändrad:

jonathan55

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Augusti 2018
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Detta bevisar ju bara hur otroligt omogen ens hjärna kan vara. Att du vart helt kört pga pricken och att du att hellre skulle begå brottsliga handlingar än att riskera en betalningsanmärkning är ju rent löjligt och och visar ju bara på vilka mästare vi människor kan vara på att komma på bortförklaringar till varför vi beter oss som idioter. För mig var det snarare tvärtom, betalningsanmärkningen gjorde att jag fick upp en insikt om varför jag inte längre var berättigad att ta lån med mera och vart i slutänden en bra ekonomiska läxa som gjorde att jag sedan kunde ändra ett tidigare destruktivt ekonomisk beteende till ett mycket bättre ansvarsfullt beteende. Visst det kan vara kämpiga 3 år och det är enkelt att tycka synd om sig själv, men tacklar men det på rätt sätt så kommer man ut starkare ur situationen och förhoppningsvis många erfarenheter rikare vilket leder till bättre beslut i framtiden.

Hur gammal var du när du fick din första anmärkning? Bodde du hemma hos dina föräldrar? Skulle ditt liv precis börja?
Det är skillnad på att få en anmärkning som ung och att få en som gammal när man redan har något att kalla sitt hem och har mycket annat i sitt liv.

Att se alla ens kompisar flytta hemifrån när man var 18-19 och man själv inte kunde på 3 år gjorde just mig så sjukt besviken.
Tappade livslusten helt och hållet. Orkade inte gå och jobba.
Började spela med den deltidsinkomsten jag hade för att kunna få ihop till en lägenhet kontant eftersom jag inte fick några lån. Försökte alltså spela ihop en halvmiljon istället fast jag hade kontantinsats men fick inga lån.

Sen kom brotten, självmordsförsöken och allt mörker.

Och att du säger att anmärkningar är bättre än brott visar på att du aldrig blivit dömd för t.ex bedrägeri eller stöld.
I det här landet vi bor i får man samhällstjänst på sin höjd vid dessa brott men folk är så rädda för att bli dömd i tingsrätten. Första gången jag blev dömd handlade det om 50.000 och jag fick bara villkorligt. Klart jag definitivt hade gjort något brottsligt för 2.000 för att rädda mig från en anmärkning. Alla dagar i veckan. 2.000 tar inte ens polisen upp de första 6 månaderna utan det hamnar längst ner i deras hög av papper. Speciellt i storstäder.
Har det ens påverkat mig något negativt? Tror inte det. Snarare bara positivt då man fått hjälp.

Däremot en anmärkning är i stort sett döden om man är ung. Man blir så hårt bestraffad, speciellt om man just ska börja sitt liv.
Du får ingen lägenhet, du får inga bra lån, du får inget billån, du får inte ens hyra bil, du får inga mobilabbonemang, jag kan fortsätta med listan hur lång som helst. Det har blivit bättre på senare år då det är så många med anmärkningar men för 5-6 år sen var det tvärkört med det allra mesta.

Tänker inte ens besvara dig mer utan nöjer mig här.
För all del får du anse att en 3 årig anmärkning är bättre än en villkorlig dom. Själv tycker jag nog att det är det dummaste jag hört på länge.

Sen uppmanar jag ingen att begå brott, bättre att försöka låna av föräldrar men om alla möjligheter är borta till sånt så föredrar jag hellre att göra något lätt kriminellt än att bli bestraffad av kronofogden i hela 3 år.
 
Senast ändrad:

Peter4567

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 April 2018
Meddelanden
125
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Påminner om mig själv, jag fick min första anmärkning på 1.500kr när jag inte visste bättre.
Det var starten på vad som blev mitt helvete.

Jag insåg inte vad en anmärkning ställde till med när jag 18 år och de där 1.500kr skickade mig in i en väldigt destruktiv värld som bland annat föll ut i flera självmordsförsök, spelberoende, brott och straff, förstörda relationer, total isolering samt ett skuldberg på flera hundra tusentals kronor då jag spårade ur och tog alla möjliga skitlån, gjorde brott m.m då jag blev arg över att man alltid blev nekad överallt. Vad jag än ville göra fick jag en spottloska i ansiktet, tyvärr du har en anmärkning.
Ingen lägenhet, ingen hyrbil, inga seriösa lån, ingen mobil, överallt bara nej nej nej för ett misstag.

Först idag 15 år senare är jag en vanlig svensson igen men det kostade mig i princip 10-15 år av mitt liv då jag spårade ur.

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig skrivit på det där förläggandet från kronofogden och löst fram pengar på något sätt.

Att vara prickad i tre år hos kf är 100 resor sämre än att vara dömd för brott.
Det är sjukt men så är det. Talar från gedigen erfarenhet.

Mina brott påverkar mig ingenting och har aldrig gjort mer än att jag fått kämpa bort samhällstjänst men en anmärkning i 3 år är otroligt kännbart och för en sån skitsumma vill man nästan ta sitt liv när man inser vad man gjort.

Det är ingenting som fått mig att må så dåligt när jag insåg konsekvenserna av min första betalningsanmärkning jag fick som 18 åring. När jag insåg att mitt liv precis skulle börja med flytt och allt så blev jag helt körd när jag fick pricken.

Jag skulle begå brottsliga handlingar 365 dagar om året före att riskera en betalningsanmärkning. Straffet kommer aldrig bli hårdare än att vara prickad i 3 år hos kf. Speciellt inte om man tidigare är ostraffad.

Jag lider med dig. Jag hoppas att det går bra för dig ändå.

Det hängde nog mer på dig själv. Har levt nästan i 20år som kund hos KFM och med anmärkningar. Levde ett helt normalt liv ändå och kände inget behov av varken abonnemang,lån eller annan onödig konsumtion.
Idag funderar jag nästan på att efter att tagit ett sista hopbakslån ta en anmärkning på nått litet skit så slipper man fundera på nya lån och onödigt nätshoppande och spara mer till pensionen istället.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
376
Mottagna reaktioner
171
Poäng
347
Jag var också ung dock lite äldre än dig då jag avslutat min universitetsutbildning. Jag valde dock en annan väg och slutade bete mig som en bortskämd tonåring och tog ansvar istället för att skylla ifrån mig. För vissa tar det dock längre tid än för andra innan poletten trillar ner vilket är ok, önskar själv att jag fattat galoppen tidigare. Men tyvärr så finns det även dom som går igenom sina liv utan att aldrig ta lärdom då det är lättare att hitta på halvtaskiga bortförklaringar livet ut.

Trist att du inte hade bättre förebilder och kompisar som hade kunnat banka lite vett i dig när detta hände. Men i slutändan så faller ändå ansvaret på dig och du hade kunnat gjort betydligt bättre vägval vid tillfället. Jag kan garantera dig att det finns folk världen över som skulle vara oerhört tacksam att sitta på en kontantinsats redan vid 18 års ålder och endast behöva vänta 3 år innan dom kan köpa sin första lägenhet. Jobba, spara pengar eller varför inte utbilda dig? Du bodde väl trots allt i Sverige där det dessutom är gratis till skillnad mot nästan alla andra länder i världen. Detta alternativ hade dessutom kunnat ge dig en egen bostad dock ingen takvåning och du hade fått nöja dig med lokaltrafik istället för att köpa en ny BMW på avbetalning men du hade iaf haft mat på bordet samtidigt som du hade varit på god väg att säkra upp en ljus framtid.

Känns dock som vi är på väg att avvika från tråden då jag inte har så mycket att bidra till OP´s fråga..
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 535
Mottagna reaktioner
12 911
Poäng
9 787
Begär återvinning av utslaget. Du har 30 dagar på dig. Kan mailas in.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 450
Poäng
8 917
Skribenten ovan som skriver att brott är bättre än anmärkning.
Håller med.
Är du dömd för brott får du såväl jobb som lägenhet och inga problem i en relation.
Med anmärkning så är du more or less omyndigförklarad vilket är sjukt mycket värre.
 

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Idag fick jag ett nytt brev från KF, "Utslag" där det står att jag "har delgivits föreläggande men har inte i rätt tid bestridit sökandets yrkande".

Mig veterligen undertecknade jag och skickade iväg att jag blivit delgiven i knapp tid, men i tid likaså. Kan dock vara att brevet stått ytterligare några dagar innan det kom iväg men datumet det blev undertecknat var iaf innan tidsfristens slut. Och då kan jag tycka det är fel av dem att bara anta att brevet inte postats i tid, kan lika gärna vara posten som slarvat liksom.

I varje fall betalade jag in summan den 16 augusti. Tar väl några dagar innan det syns, speciellt nu då helgen kom i vägen.

Utslaget som jag fick med posten idag är daterat 16 augusti. Vet ej om det spelar någon roll att jag faktiskt betalat in summan innan jag fått hem utslaget/anmärkningen. Mig veterligen står det heller ingenstans på föreläggandet hur långt tid jag har på mig att betala, bara att man har 10 dagar på sig att bestrida föreläggande samt skicka in och bekräfta att man blivit delgiven.

Sätter hoppet till att nån räddning finns i de små detaljerna...
 

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Begär återvinning av utslaget. Du har 30 dagar på dig. Kan mailas in.
Om jag betalat in summan jag urpsrungligen krävts på INNAN jag fått hem Utslaget, kan de då dra tillbaka anmärkningen? Eller handlar hela grejen om att jag inte bekräftat att jag blivit delgiven i rätt tid...? (Beskrivit mer djupgående ovan)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp